zondag 16 augustus 2015

Plantaardige mooimakers (1)

Sinds ik plantaardig eet, kom ik in aanraking met voedsel dat ik niet kende of nog nooit heb gegeten. Wat ik leuk vind is dat ik zo ook veel nieuwe producten ontdek. Voedzame producten die bovendien ook nog eens een aantal eigenschappen bezitten die een goede invloed op je inner& outer beauty hebben. Hieronder een eerste korte selectie van drie plantaardige mooimakers:

Lijnzaad
Lijnzaad wordt vaak geroemd om zijn reinigende werking. Deze vlaszaadjes hebben een zuiverende werking op de darmen en helpen afvalstoffen afvoeren. Lijnzaad kan dan ook ondersteunend werken bij een detoxkuur. Daarnaast bevat lijnzaad een hoge concentratie Omega 3 vetzuren, erg goed voor een gezonde huid. Zelf gebruik ik gebroken lijnzaad meestal in mijn groene ochtendsmoothies, maar ook in een salade is het een prima toevoeging.

Overigens is het niet aan te raden dagelijks grote hoeveelheden lijnzaad te consumeren; circa 2 a 3 eetlepels is het maximum.

Kokos
Toegeven, ik had altijd wel iets met de kokossmaak. Toch gebruikte ik het weinig in recepten. Vandaag de dag is kokos op verschillende manieren onderdeel van veel van mijn maaltijden. Zo voeg ik kokosdrink toe in bijna al mijn smoothies en top ik mijn desserts af met kokosrasp of vlokken. Ik vind de smaak echt heerlijk. Ondanks dat kokos een omstreden product is (het Voedingscentrum is vrij negatief, andere voedingsdeskundigen juist weer heel positief), staat het ook bekend om zijn ontstekingsremmende werking en vele vitaminen en mineralen.

Verder smeer ik regelmatig kokosolie op mijn gezicht als een zachte nachtcrème (vooral als mijn huid wat gevoeliger is en wat extra's nodig heeft). Kokos schijnt ook fantastisch te zijn als haarmasker. Die toepassing heb ik nog niet geprobeerd, maar staat wel op mijn lijstje. Vooralsnog heb ik alleen nog maar positieve effecten van deze vrucht ontdekt en blijf ik olie, water (hoge hydraterende werking) en melk standaard in huis hebben.

Edelgistvlokken
Hier had ik echt nog nooit van gehoord. Maar ja, in mijn zoektocht naar veganistische parmezaanse kaas kom je toch al snel bij dit product uit. En laat het nou ook nog heel gezond zijn. Het product bevat veel B-vitamines, die naast het vergoten van je weerstand ook nog eens zorgen voor een goede huid en mooi haar. Ik moest enigszins wennen aan de smaak van de edelgist, maar extra gestimuleerd door al deze gezonde eigenschappen, ben ik inmiddels om en gebruik de vlokken over mijn pasta's en salades. Zeker de moeite van het proberen waard!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten